کابینت آشپزخانه ام دی اف

کابینت ام دی اف 2022

در ابتدا اگر به این صفحه تشریف آوردید تا مدل های مختلف کابینت ام دی اف رو ببینید ، لطفا روی لینک های زیر کلیک کنید تا سریعا به نمونه های کابینت ام دی اف وودی دکور راهنمایی شوید

و همچنین شما میتونید برای سفارش کابینت آشپزخانه  و یا مشاوره گرفتن از مشاوران وودی دکور از طریق لینک ثبت سفارش ذیل و یا با شماره تلفن : 09124604815 با ما در ارتباط باشید.

اما اگر دنبال اطلاعات عمومی در مورد ام دی اف و نئوپان و تفاوت این دو هستید مقاله زیر رو دنبال کنید.

فهرست مطالب

کابینت ام دی اف چیست ؟

ام‌ دی ‌اف (MDF) مخفف واژهٔ : فیبر با دانسیتهٔ متوسطه Medium-density fibreboard است .

که جزو فراورده‌های چوبی محسوب می ‌شود. ام‌ دی‌ اف نوعی تخته فیبری است که به روش خشک تولید میشه که چگالی یا همون دانسیتهٔ آن بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعبه .

یکی از خواص این تخته فیبر اینه که میشه اون رو بعد از تولید بنا به نوع مصرفی که برایش درنظر گرفته شده ، با انواع مختلفی از ورق های چوبی و یا فُرمیکا و یا سفره های pvc روکش کرد.

شکل زیر انواع روکش های ملامینه و پی وی سی

کالیته

روکش‌ های مختلف تزیینی، علاوه بر زیبایی ، به دوام و کاربرد آن در محیط‌ هایی مانند آشپزخانه و یا کف ساختمان ها کمک می‌ کند. روکش ملامینه متداول‌ ترین نوع روکش برای ام‌ دی‌ اف است که در آن از ملامین که یک ترکیب آلی با مقاومت بسیار بالا و شبیه پلاستیک سخت است به صورت نقش دار و آغشته به چسب با فشار و حرارت پرِس بر روی تخته چسبانده می‌شود.

این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایر اوراق فشردهٔ چوبی، دارای برخی خواص برتر نیز هست که باعث ارتقای بازار آن در بین سایر اوراق فشردهٔ چوبی مانند تخته خُرده‌ چوب (نئوپان) ، تخته سه ‌لایه، تخته فیبر سخت و… شده‌ است.  در واقع این محصول ام ‌دی ‌اف ابتدا به‌ عنوان جایگزین اوراق فشردهٔ چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزینِ چوب نیز به ‌کار رفته ‌است. در حال حاضر دامنهٔ کاربردهای ام دی اف روز به ‌روز در حال افزایش است.

فرایند تولید

ابتدا گرده بینه‌ ها یا مقطوعات چوبی در بخش چیپر به صورت چیپس درآمده و سپس چیپس‌ها در ریفاینر دفیبره می‌شوند. الیاف جداشده با چسب مخلوط گردیده و به رطوبت مناسب میرسند. 

مخلوط الیاف و چسب در فرمینگ به صورت کیک درآمده و در پرس فشرده میشوند. تخته ‌ها پس از سرد شدن برش داده شده و بسته ‌بندی می‌گردند.

مقاوم در برابر رطوبت

برای اینکه ام دی اف ها بتونن در رطوبت بالا دوام بیارن باید در تولید آنها 2 نکته بسیار اساسی لحاظ شود ،  تولید ام ‌دی ‌اف با خاصیت مقاوم در برابر رطوبت بیشتر برای مصارف در رطوبت نسبی محیط حداکثر ۸۰٪ میباشند که با بهبود چسب اوره فرمالدئید معمولی یا استفاده از یک چسب ضد رطوبت امکان‌ پذیر است .

دومین پارامتری که در مقاوم سازی ام دی اف نه تنها در برابررطوبت بلکه استحکام آن باید در نظر گرفته شود ، دانسیته یا همون چگالی ام دی اف است هرچقدر دانسیته بکار رفته در ام دی اف بالاتر باشد کیفیت اون هم از لحاظ مقاومت آن در برابر رطوبت وهم استحکام و ابزار خوری و پیچ بندی و چسب خوری بالاتر میره .

ضمن اینکه در هنگام برش لبه هایی صاف و بدون پریدگی خواهید داشت که این خود به داشتن یک برش تمیزو در نهایت کار تمیز تر می انجامد .

به شکل زیر توجه کنید

در این شکل 2 نمونه از ام دی اف با تراکم و دانسیته های مختلف رو مشاهده میکنید

طبق استاندارد EN-۶۲۲–۵ دو نوع کلاس برای این ‌گونه تخته‌ ها وجود دارد. یکی ام‌ دی ‌اف H برای استفاده‌های عمومی در محیط مرطوب و دیگری ام‌ دی‌ اف HLS که برای استفاده اوراق متحمل بار در محیط مرطوب می‌باشد .

پس موارد استفاده ‌ام‌ دی‌ اف مقاوم در برابر رطوبت عبارتند از مبلمان حمام و دستشویی ، کابینت ، کف ‌پوش‌ها، پنجره‌ ها، پله‌ها، پروفیل ‌های ام دی افی و انواع محصولات .

مقاوم در برابر حشرات

اما بر خلاف نئوپان که به جهت به کارگیری از خرده چوب در آنها ماهیت مزه ای شیرینی دارند ، که اتفاقا حشرات ، سوسک ها و دیگر حشرات موزی مثل موریانه ها از این مزه استقبال میکنند ، و طبیعی است که در این مکانها لانه کنند و تکثیر شوند .

پس حالا که بحث به اینجا کشید لازم دونستم توجه شما رو به یک نکته حائز اهمیت جلب کنم .

همینطور که در شکل زیر ملاحظه میکنید بعد از نوار لبه چسبان پی وی سی ماهیت نئوپان و یا ام دی اف بودن ورق ها مشخص نمیشود ، پس مراقب باشید و از مغز بدنه اطمینان حاصل کنید .

ولی ماهیت ام دی اف به لحاظ به کار گیری از چسب مخصوص تلخ است که این خود باعث میشود که حشرات علاقه ای به خوردن و یا جایگیری در آن را نداشته باشند.

شکل زیر نمونه هایی از ام دی اف با تراکم قابل قبول

کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف 2022

تشخیص نئوپان یا ام دی اف بودن کابینت شما

طرز تشخیص بدنه و درب های کابینت آشپزخانه ام دی اف با بدنه و درب های نئوپان یا به قول غلط ( لترون).

در اینجا میخوام یه راهکار بهتون بدم که بلافاصله متوجه بشین ، کابینتی که براتون در حال نصبه و یا حتی نصب شده مغزش از جنس نئوپانه  یا ام دی اف .

حالا که با شکل کلی نئوپان و ام دی اف در بالا آشنا شدید ، این راهکار رو یاد بگیرید 

اگر کابینت ها به منزل شما برای نصب آورده شده ولی هنوز نصاب برای نصب آنها به منزل شما مراجعه نکرده ، نکات زیر رو بررسی کنید .

پشت بدنه کابینت

پشت بدنه های کابینت های هنوز نصب نشده را بررسی کنید چرا که بدنه کابینت ها فقط از قسمت جلو و در نهایت بالا و پایین دارای نوار لبه چسبان پی وی سی هستند و در قسمت پشت نوار ندارند و شما از این قسمت میتونید به ماهیت مغز بدنه کابینت ها پی ببرید .

مقایسه ام دی اف و نئوپان

اگر کابینت ها نصب شده و به هیچ طریقی امکان بررسی بالا رو ندارید میتونید پشت طبقات داخل کابینت رو بررسی کنید .

داخل حفره لولا گازور

شما همچنین میتونین از داخل حفره لولا گازور میتونید متوجه بشید که جنس مغز دربها از چیست .

اگر کابینت شما نصب شده میتونید یکی از لولا ها رو باز کنید و زیر لولا ها رو بررسی کنید .

به حفره ایجاد شده برای جایگیری لولا گازور در شکل زیر دقت کنید

از این قسمت نئوپان بودن مغز کار دقیقا مشخص است

کابینت ام دی اف 2022

سخن آخر

در انتها از این که این مقاله رو تا انتها ملاحظه کردید سپاسگذاریم . برای دیدن مقاله های بیشتر و همچنین نمونه کارهای وودی دکور ما رو در اینستاگرام وودی دکور که لینکش رو در زیر گذاشتیم دنبال کنید . 

برای دیدن طرح های جدید کابینت آشپزخانه پیج اینستاگرام کابینت آشپزخانه وودی دکور را فالو کنید